اهمیت راهبردی احداث خط ریلی رشت-آستارا چیست؟-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد
جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

اهمیت راهبردی احداث خط ریلی رشت-آستارا چیست؟

جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه امضای توافقنامه میان ایران و روسیه برای سرمایه‌گذاری روس‌ها در طرح توسعه ریلی رشت به آستارا زمینه‌ساز افزایش موقعیت ژئواکونومی ایران می‌شود، گفت: امضای توافقنامه میان ایران و روسیه مبنی بر سرمایه‌گذاری روسیه در طرح توسعه ریلی رشت به آستارا سرآغاز اتفاقات مهم و راهبردی در منطقه است که موقعیت ایران را از جهات بیشتری برجسته و تقویت می‌کند.
جلیل جلالی‌فر؛ عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 17
کد خبر: ۱۸۴۵۷۰

اهمیت راهبردی احداث خط ریلی رشت-آستارا چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با اراده دولت سیزدهم توافقنامه احداث راه‌آهن رشت-آستارا با سخنرانی آیت الله رئیسی و ولادیمیر پوتین، رؤسای‌جمهور ایران و روسیه امضا ‌شد. اهمیت این توافقنامه از این جهت است که بعد از ۲۳ سال گذرگاه ریلی شمال-جنوب تکمیل می‌شود و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند. همچنین درآمدزایی چشمگیر و پایدار ارزی این مسیر می‌تواند رقیبی برای صادرات نفت باشد.


آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در مراسم امضای توافقنامه گفت:‌ مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کارهای تجاری و ترانزیتی در منطقه است. موقعیت ایران به‌نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های خوب شرق آسیا را به اروپا متصل کند.


وی افزود: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در راستای همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است و این خط ریلی برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود.


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم امضای توافقنامه، از رهبر انقلاب اسلامی و دولت تشکر کرد و گفت: افتتاح کریدور رشت‌-آستارا بعد از ۲۰ سال امروز درحال انجام است. تصمیم اصولی برای انجام این کار مشترک از جولای ۲۰۲۲ میلادی در تهران آغاز شد و امروز این ایده عملی می‌شود.


وی افزود: هدف این پروژه اتصال مستقیم و بدون وقفه بنادر روسیه در حاشیه دریای بالتیک به شهرهای بندری ایران در حاشیه خلیج فارس است.

حلقه مفقوده حفظ موقعیت ژئوپلیتیک ایران خط ریلی است که به وسیله آن بتوان دریای خزر، سرزمین خشکی مرز خاکی را به خلیج فارس وصل کرد تا به این وسیله به کشورها و مناطق مختلفی در منطقه وصل شد

جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره اهمیت سرمایه گذاری 1.6 میلیارد یورویی روسیه در ساخت و عملیاتی شدن پروژه راه آهن رشت- آستارا و اثرات اقتصادی و بین المللی این موافقتنامه برای ایران و کشورهای همسو به «راهبرد معاصر» گفت: با بررسی تاریخ و نگاهی موشکافانه به رشد توسعه صادرات و رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکایی متوجه اهمیت توسعه راه ها و تسهیل حمل و نقل می شویم.

 


وی افزود: با مطالعه روند قدرت گیری اقتصادی اروپا بعد از ایجاد کانال سوئز متوجه می شویم اروپایی ها از آن زمان به بعد تسلط خود را بر غرب آسیا برای حفظ انرژی افزایش دادند. توسعه حمل ونقل در اشکال مختلف یکی از ارکان مهم رشد و توسعه تجارت خارجی، اقتصاد و حتی اثرگذاری سیاسی بر جهان است.


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه عنوان کرد: افتتاح راه آهن رشت – آستارا موقعیت ژئوپلیتیکی ایران را در منطقه و حتی جهان تقویت می کند. ایران جغرافیای بسیار خوبی در منطقه و جهان دارد، ضمن اینکه از نظر سیاسی، نظامی و دانش قدرت خاصی به شمار می رود. 15 کشور در همسایگی ایران قرار دارند، بنابراین همه عوامل دست به دست هم داده است تا کشورهای منطقه زمینه لازم را برای جابه جایی قدرت در جهان فراهم کنند.


جلالی فر با بیان اینکه اتحاد ایران، روسیه، هند و چین که دارای اقتصادهای قوی هستند به تقویت موقعیت ژئوپلیتیک کشورهای یاد شده کمک می کند، گفت: حلقه مفقوده حفظ موقعیت ژئوپلیتیک ایران خط ریلی است که به وسیله آن بتوان دریای خزر، سرزمین خشکی مرز خاکی را به خلیج فارس وصل کرد تا به این وسیله به کشورها و مناطق مختلفی در منطقه وصل شد.


وی افزود: با اتصال این خط ریلی می توان ترکیه تا عراق، افغانستان، پاکستان را از مسیر خلیج فارس و چابهار و حتی به زاهدان وصل کرد و با این اقدام ایران می تواند بهترین و قوی ترین موقعیت ژئوپلیتیکی منطقه را داشته باشد.


این فعال اقتصادی تصریح کرد: امضای توافقنامه میان ایران و روسیه مبنی بر سرمایه گذاری روسیه در طرح توسعه ریلی رشت به آستارا زمینه ساز افزایش موقعیت ژئواکونومی ایران و سرآغاز اتفاقات مهم و راهبردی در منطقه است که موقعیت ایران را از جهات بیشتری برجسته و تقویت می کند .


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه توضیح داد: میزان ترانزیت کالا از این مسیر بسیار زیاد است، به عنوان نمونه بیش از 50 میلیون تن کالا میان روسیه و هند در این مسیر مبادله می شود، ضمن اینکه راهبرد چین، روسیه و ایران و در ادامه این کشورها برای توسعه روابط با کشورهای حوزه آفریقا می تواند پایه گذار تقویت ارتباطات سیاسی و اقتصادی در دنیای جدیدی باشد که به موازنه قدرت جدیدی منجر می شود.

 
جلالی فر درباره افول هژمونی آمریکا معتقد است: نباید درباره اخبار مبنی بر افول هژمونی آمریکا شک کرد، زیرا با اتحاد کشورهای مختلف منطقه و جهان برای موازنه قدرت، آمریکا در مسیر افول قرار گرفته است. افول آمریکا شعار نیست، بلکه لازم است تحلیلگران اقتصادی درباره اتفاق بزرگ راه اندازی خط راه آهن رشت – آستارا تمرکز و از اتفاقات خوبی که درآینده در اقتصاد ایران رخ می دهد، مردم را مطلع کنند.

راهبرد چین، روسیه و ایران و در ادامه این کشورها برای توسعه روابط با کشورهای حوزه آفریقا می تواند پایه گذار تقویت ارتباطات سیاسی و اقتصادی در دنیای جدیدی باشد که به موازنه قدرت جدیدی منجر می شود


وی عنوان کرد: اتفاقات مطلوبی به نفع اقتصاد کشورهای منطقه در حال کلید خوردن است، موضوعاتی که آمریکا و غرب را بسیار نگران کرد به این دلیل روسیه را درگیر جنگ اوکراین کردند تا مانع تحقق اتفاقات خوب شوند. سرمایه گذاری روسیه در تکمیل پروژه راه آهن رشت به آستارا را می توان از بزرگترین اقدامات خوب دولت سیزدهم دانست، زیرا در این زمینه به شدت پیگیر بود.


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه معتقد است: با اینکه روسیه در سال 2017 میلادی مصوب کرده بود بخش بزرگی از اقتصاد خود را از مسیر کریدور شمال-جنوب و قلمرو ایران فعال کند، اما اجرای آن را به سال 2030 ملادی موکول کرد که بحران اوکراین منجر به انجام این پروژه قبل از موعد شد.


وی افزود: شهید سردار قاسم سلیمانی در اظهارنظری گفتند «برخی اوقات فرصت ها در بحران ها ایجاد می شود»؛ فرصتی که امروز برای توسعه اقتصاد ایران و کشورهای همسو ایجاد شده به زیان قدرت های بزرگ است که باید به شدت جدی گرفت و به سرعت انجام شود تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم که به نفع مردم ایران و منطقه است.

 

ارسال نظر